Ergernissen van werken in een winkel

ergernissen winkel werkenWerken in een winkel is niet altijd leuk. Dan heb ik het nog niet eens zo zeer over de vracht en alle spullen die je nergens kwijt kan. Nee, dan heb ik het eerder over de klant. Ik begrijp dat een winkel niet kan draaien zonder klanten, maar sommige klanten misbruiken de term ‘klant is koning’ wel heel erg. De laatste tijd waren er een paar puntjes die me wel heel erg opvielen en bij deze deel ik er een paar. Natuurlijk moet je dit artikel niet té serieus nemen.

1- Don’t shoot je messenger
Ja, een tasje kost geld en nee, daar heb ik niet voor gekozen en zijn ook niet mijn eigen verzonnen regels. Het zou daarom wel zo aardig zijn als u dat begrijpt. Mensen die in de winkel werken krijgen ook maar de opdrachten en regels voorgedragen en ondanks dat we het er zelf niet altijd mee eens zijn, zijn wij wel verplicht deze op te volgen. Prima dat het tasje ergens anders goedkoper is, maar daar kan ik niks aan doen. Oh en nee, ook niet ‘deze ene keer’ geef ik het tasje gratis mee. Het heeft geen nut om boos te worden op mij, want ik ben ook maar een doorgeefluik.

2- De klant is koning
Althans, in zoverre dat ik niet behandeld word als een hond. Er zijn een hele boel klanten die het woord koning iets te letterlijk nemen en denken dat ze alles kunnen maken. Bijvoorbeeld dat je direct paraat staat wanneer ze je vanaf de andere kant van de winkel hoort roepen op een toon die je je vijand niet eens aanspreekt. Of nog erger dat je ineens vanuit de verte ‘hallo’ hoort en geknip in de vingers (ja gebeurd echt) Tuurlijk, want het is lastig om naar me toe te komen, laten we gewoon Marco Polo in de winkel spelen. Leuk! Jij roept ik zoek.

3- Een lekker visje van de markt
Op dinsdag of zaterdag lekker verse vis van de markt halen en vervolgens rustig in de winkels álles bekijken wat er hangt, op je dooie gemak natuurlijk. Gelukkig hebben andere klanten en de verkoopmedewerkers daar helemaal geen last van, vooral niet in de vroege ochtend. Maar hé, stel je voor dat de vis op is ná dat je de winkels hebt gehad.

4- Losgeslagen kinderen
Correctie; ouders die het allemaal wel prima vinden. Met ballen door de winkel en verpakkingen open laten maken, maakt allemaal niet uit zolang mama maar rustig tussen de afprijs rekken kan kijken. Oh, maar dan wel boos worden op het winkel personeel  wanneer er een rek omvalt waar dat kind tussen aan het spelen was, voor zover je dat spelen noemt. Want dat is onveilig dat zoiets gebeurd. Nou, newsflash, zo een rek valt niet zomaar om en staan op wel vier remmen. Maar nee natuurlijk, ons schuld.

5- Werkt u hier of werk ik hier?
Klanten die denken alles beter te weten. ”Vorige week was de broek €6,00” Nee mevrouw, die was gewoon €10,00. ”Nee hoor, ik weet het zeker want ik heb hier ook al 1 van thuis” Het enige wat ik dan kan denken is; prima, wat u wilt, vorige week was die broek €6,00 maar nu niet meer (en nooit geweest)
[spacer height=”20px”]

Natuurlijk zijn er meer dan genoeg leuke momentjes op het werk mét klanten.
Toch ben ik benieuwd of jou deze puntjes bekend voor komen, mocht je in een winkel werken.

Liefs,
Rebecca

68 Reacties

  1. 14 maart 2016 / 17:21

    Heel erg herkenbaar, haha! Vreselijk, werken in een winkel.

  2. alana
    14 maart 2016 / 18:07

    Alles wat je hebt genoemd herken ik meteen (helaas). Zal naar niet mijn lijstje aan ergernissen doorgeven van klanten tijdens een faillissement uitverkoop 🙁 Werken in de winkel kan best leuk zijn maar dat is niet altijd dankzij de klanten. Gelukkig werk ik enige tijd niet meer in een winkel.

    • Rebecca
      Auteur
      15 maart 2016 / 12:01

      Oei dat lijkt me inderdaad nog een tikkeltje erger. Ook voor jezelf is dat natuurlijk niet leuk.
      Ik wil nu ook wel de sector van winkel medewerker uit.. Heb t wel gehad

  3. 14 maart 2016 / 18:39

    Hahaha! Wat heb ik een herkenning bij dit artikel! Heb me alleen nooit geërgerd aan vis 😉

  4. 14 maart 2016 / 18:56

    Lijk me soms wel vervelend om in een winkel te werken.
    Maar aan de andere kant, is het toch een fijne werk.

  5. 14 maart 2016 / 19:06

    Oooh, zo herkenbaar. Ik werk al een aantal jaren in winkels, heb ook in verschillende winkels gestaan.. maar het is echt overal hetzelfde. Vooral die van de klant is koning.. ik heb vaak lullige opmerkingen gehad omdat ik er altijd jonger uit zie dan ik ben. Maar goed; daar moet je boven staan en hierdoor waardeer je de leuke klanten alleen maar meer en meer!

    • Rebecca
      Auteur
      15 maart 2016 / 12:00

      Het is inderdaad in elke winkel weer precies hetzelfde.. Zelf komt me dat ook wel bekend voor ja, dat ik iets uitleg en vervolgens gaan ze naar een oudere collega en vragen ze precies hetzelfde…

      • 15 maart 2016 / 19:53

        Dit heb ik precies het zelfde, dat ze het ook nog eens aan me collega vragen.. Daar erger ik me zo aan?

  6. 14 maart 2016 / 19:49

    Aaah dit komt me zó bekend voor! Vooral die met die regeltjes: “Ja, maar ik vind dat niet kunnen en dat moet anders”. Ja, mevrouw, ik vind dat ook, maar ik heb de regels niet verzonnen en het is nou eenmaal zo. Vre-se-lijk, haha.

  7. 14 maart 2016 / 19:51

    Haha erg ja.. Ik heb nog nooit in een winkel gewerkt, maar deze punten zie je wel in heel veel winkels gebeuren!

  8. 14 maart 2016 / 20:15

    Zelf werk ik niet in een winkel, maar op een klantservice. Daar maak je ook van die rare dingen mee. Leuk artikel!

  9. 14 maart 2016 / 20:44

    Heel erg herkenbaar! En de deur die altijd open staat, ook als het ijskoud is.. Ik werk in een fotowinkel en laatst heb ik ook wat onnozels meegemaakt. Een klant had een foto van 10×15 en daarop stonden 3 mensen zittend op een bank. Ze wilde een vergroting van het gezicht van 1 persoon die op de bank zat, een stukje oppervlakte van 3×4 cm ongeveer. Het formaat moest 13×18 worden, maar dat wordt zo lelijk en onscherp… Dus mijn collega zei dat tegen haar, want wij drukken niet zomaar iets af waarvan we al weten dat het niet mooi wordt. De klant wilde het wel per se hebben, dus zei ze dat ze er dan wel voor moest betalen als ze hem qua kwaliteit niet goed vond, zoals ze al aangegeven had. Eenmaal geprint zei ze ‘Nee, dat vind ik te onscherp. Daar ga ik niet voor betalen.’ terwijl ze toch de opdracht had gegeven om het toch te doen. M’n collega had geen zin in discussie, dus heeft het maar gelaten. We hebben wel daarna de foto in 100 stukjes gescheurd, $%^klant, haha!

    • Rebecca
      Auteur
      15 maart 2016 / 11:59

      Oh ja dat is ook zo iets inderdaad.. Je geeft nog advies maar nee, mijn wil is wet. Maar als puntje bij paaltje komt is het toch niet goed. Hoe makkelijk is het dan om gewoon te zeggen dat je het product niet wilt. Simpel toch? Ik kan me voorstellen hoe fijn het voelde om de foto te verscheuren hahah

  10. 14 maart 2016 / 21:24

    Wat lijkt dat me frustrerend zeg! Toen ik in een supermarkt werkte, vluchtte ik (en andere collega’s) standaard naar het magazijn als ‘die ene klant’ weer in de winkel kwam… Nu ik les geef heb ik geen last meer van irritante klanten, maar van irritante kinderen. 😉

  11. 14 maart 2016 / 23:11

    Hahaha, herkenbaar! Vooral dat schreeuwen vanaf de andere kant van de winkel op de manier waarop je een hond terugfluit. Wij hadden een klant die zodra ze binnen kwam keihard riep wat ze wilde hebben. Uiteraard zonder begroeting, ze riep echt alleen het product vanuit de deuropening. En dan was het de bedoeling dat we al ons werk uit onze handen lieten vallen, en de klant die je op dat moment hielp te laten staan om dat product voor haar te gaan halen terwijl mevrouw zelf bij de kassa wachtte. En o wee als je dan bijvoorbeeld de verkeerde kleur had gepakt.. En het idiote van alles was dat ze zelf als caissière in de supermarkt naast ons werkte, meestal is winkelpersoneel onder elkaar juist erg begripvol.. Ik negeerde haar gewoon, want hey, ik ben echt geen hond en laat me dus echt niet zo behandelen, maar een collega trapte er telkens weer in en werd er echter zo gek dat ze besloot om hetzelfde terug te doen om haar een lesje te leren. Ze ging op een dag naar de supermarkt om met lege handen in de rij te gaan staan en toen ze aan de beurt was keihard te roepen: “spinazie, banaan, melk rijst”. Mevrouw keek haar heel raar aan en snapte er niets van dus mijn collega riep nogmaals: “spinazie, banaan, melk rijst. En zei erachteraan dat ze het even moest gaan halen”. Ze is net zolang blijven staan tot ze het ook echt ging halen, haha. Wij hebben die dag natuurlijk ontzettend hard gelachen, maar die vrouw is daarna nooit meer bij ons in de winkel geweest.

    • Rebecca
      Auteur
      15 maart 2016 / 11:57

      hahaha oh wauw, dat is wel heel goed om te doen! Het is toch te erg dat je zo laag word behandeld. Nu ben ik wel heel benieuwd of die vrouw het uiteindelijk wel heeft gepakt!? Er zijn inderdaad altijd collega’s zo suf genoeg om die klant toch te helpen, maar ik doe het niet hoor en doe net of ik het niet hoor hihih

  12. 15 maart 2016 / 09:20

    Heeeeeel herkenbaar!! Je kunt er een boek over schrijven!! Gelukkig ook leuke mensen maar zeker ook irritante, brutale, asociale, onbeschofte, chagrijnige, vervelende mensen! Ik probeer altijd maar een “normale” klant te zijn, en hoop maar dat iedereen me ook zo ziet…….

  13. 15 maart 2016 / 09:21

    Ik heb nu heel erg veel zin om je op te zoeken tijdens het werk en opeens MARCO gaan roepen hahahaha. Sorry, lijkt me gewoon echt komisch hahaha!

    • Rebecca
      Auteur
      15 maart 2016 / 11:57

      HAHAHAHAH ik moest gewoon keihard lachen. Gelukkig ben ik alleen thuis.
      Je zou het eens moeten doen, heb ik wat te lachen.

  14. 15 maart 2016 / 10:16

    Hahah leuk om te lezen! Ik kan me die ergernissen best indenken, al heb ik nog nooit in een winkel gewerkt.

  15. 15 maart 2016 / 14:02

    Enorm herkenbaar ja. Ik werkte ook in een supermarkt rond mij 18-19 jaar en wat een mensen had je soms. Helaas wordt het er nergens beter op. Overal waar mensen klant kunnen zijn, zullen ze het gebruiken om vanalles van je gedaan te krijgen helaas.

  16. 15 maart 2016 / 14:11

    Haha, ik heb ook in winkels gewerkt, erg herkenbaar!

  17. 15 maart 2016 / 16:17

    Daarom wil ik niet in een winkel werken 😉 In de horeca werken is ook geen pretje. Leuk geschreven!

  18. 15 maart 2016 / 18:48

    Zo herkenbaar. Echt alle punten herken ik. Helaas wordt het volgens mij alleen maar erger..

  19. 15 maart 2016 / 19:06

    Zóoo herkenbaar van toen ik nog in de winkel stond. Annoying. Vandaag stond ik ook achter een vrouw die zat te zeiken over de tasjes.. kraakte dat meisje helemaal af.

  20. 15 maart 2016 / 19:21

    Heel herkenbaar, haha! Ik heb een aantal keer in een winkel gestaan en ohhh al die irritaties..

  21. 15 maart 2016 / 19:33

    Haha sommigen zijn wel herkenbaar inderdaad! Of als ik zei dat het er niet was, gewoon aan een andere medewerker vragen.. Net of het er dan opeens wel is. Ehm..

  22. 15 maart 2016 / 19:36

    Dit is zo herkenbaar, vooral dat roepen alsof je een hond bent.

  23. 15 maart 2016 / 19:52

    Haha dit is super herkenbaar! Ik ben zelf kassière, maar heb eerst in de vulploeg gewerkt. Ik snap dus precies wat je bedoelt 🙂

  24. 15 maart 2016 / 20:00

    Zó herkenbaar. Ik ben zelf leiding bij de kassa-afdeling in de supermarkt en daar krijg je echt alle ‘klachten’ over je heen. Verschrikkelijk haha! Het stomste is nog dat het letterlijk altijd aan de klanten ligt die acties verkeerd interpreteren. Je shirtje omschrijft het echt helemaal Rebecca, haha! Geweldig artikel. 🙂

  25. 15 maart 2016 / 20:29

    Haha, wat grappig geschreven! Het lijkt me inderdaad wel heel erg vervelend om al deze dingen mee te moeten maken.

  26. Linda
    15 maart 2016 / 20:34

    Of luid blerrend door hun telefoon gewoon hele gesprekken houden of continue aan het texten zijn terwijl ze aan het afrekenen bij jou zijn en dan later klagen dat ze het bonnetje kwijt zijn ofzo ….erg onbeschoft t.o winkelpersoneel

  27. 15 maart 2016 / 20:36

    Haha wat een grappig artikel! Heel toevallig, want in mei ga ik beginnen met werken in het nieuwe Primark filiaal in Alkmaar. Ben benieuwd wat voor ervaringen de Primark zal brengen, vooral nadat ik dit allemaal heb gelezen. Ik bereid mezelf maar voor, haha!

  28. 15 maart 2016 / 21:33

    Haha, sommige dingen zijn wel herkenbaar. Ik werk dan niet in een winkel, maar heb wel te maken met klanten. Soms moet ik ook – van binnen – tot 10 tellen hoor, onbeschoft dat ze zijn af en toe. Grrr!

  29. 15 maart 2016 / 21:34

    Hahahaha ow herkenbaar! Ik werk ook in een winkel (godzijdank maar 2 dagen per week) en ik herken hier toch wel veel in. Ik werk voor een redelijk duur merk en wanneer er uitverkoop is nou dan kun je helemaal je lol op. Hele volksstammen binnen en steeds weer, is dit de prijs? Wanneer is er meer korting? Mijn maat hangt er niet meer en ik weet dat het voor de helft is maar ja, JIJ hebt mijn maat niet meer, krijg ik nu extra korting op die grotere maat?

    • Rebecca
      Auteur
      15 maart 2016 / 23:34

      Inderdaad, altijd maar meer korting willen! Die hoort ook zeker in het rijtje thuis! Ze willen bij wijze van al korting omdat er een stofje op de mouw zit -van de grond bijvoorbeeld- soms denk ik echt hoe durven ze het te vragen!?

  30. 15 maart 2016 / 21:43

    Goed om zo een verhaal eens te laten weten en ik begrijp dat het natuurlijk niet makkelijk voor jullie is. De tas, klant als de koning snap ik. Zij moeten ergens op reageren, hé. 😉

    • Rebecca
      Auteur
      15 maart 2016 / 23:33

      Hihi daarom, zelf ruik je de vis niet dus heb je geen idee hoe het voor het winkelpersoneel is als je om 9 uur met je visje de winkel in komt. Niet wetend dat wij het ongeveer 2 uur daarna nog steeds ruiken. Heel vervelend!

  31. 15 maart 2016 / 21:51

    Zo herkenbaar allemaal! Vooral de mensen die met vis van de markt de winkel binnen komen en mensen die inderdaad het woordje koning net wat te letterlijk nemen zijn mijn grootste ergernissen!

    • Rebecca
      Auteur
      15 maart 2016 / 23:32

      Ja, de vis op de vroege ochtend is echt heel erg en ik hoop dat als mensen dit lezen ze het nooit meer zullen doen!

  32. 15 maart 2016 / 21:59

    Hahaha, héél irritant inderdaad. Ik ben aan de ene kant wel blij dat ik niet meer werk, irritante mensen af en toe ook!

  33. 15 maart 2016 / 22:31

    Heel herkenbaar haha! Ik werk al bijna 6 jaar bij onze lokale Albert Heijn en van een aantal gangen weet ik dan ook precies wat we wel en niet (gehad) hebben, en dan heb je soms klanten die zeker weten dat we iets eerst wel hadden terwijl ik zeker weet dat we het al minsten 6 jaar niet hebben. En dat dan ook gewoon niet geloven…

    • Rebecca
      Auteur
      15 maart 2016 / 23:31

      Jaaa, precies dit! Klanten weten het natuurlijk altijd beter en zullen nooit toegeven dat ze iets fout hebben. Jij werkt er ook pas zes jaar, wat weet jij nou.

      • 20 juli 2016 / 15:13

        thích ah~ thíchhạnh phúc ah~ hạnh phúccảm ơn các ss đã xây dựng ngôi nhà ấm áp cho anh SuIu các ss nhiều lắm ah~ &lt333333333333;333 <3333333333 <3333333333

  34. 15 maart 2016 / 22:33

    Haha geweldig artikel, zo herkenbaar allemaal. Vooral dat hallo roepen vanuit de andere kant van de winkel. De stomste vraag die ik altijd krijg is ‘werk jij hier?’ Nee, ik loop zomaar in Etos kleding rond.

  35. 15 maart 2016 / 22:33

    Super leuk en grappig geschreven, ik moest af en toe even lachen 🙂 ! Een aantal puntjes zijn erg herkenbaar, vooral over de prijs, pretty annoing .

  36. 15 maart 2016 / 22:34

    Hahaha wat een leuk stukje, ik snap wel dat sommige klanten enorm vervelend kunnen zijn!

  37. 15 maart 2016 / 22:39

    Haha wat een leuk artikel. Alle punten zijn heel herkenbaar. De stomste vraag die ik altijd krijg is ‘werk jij hier?’ Oh nee, ik loop zomaar in Etos werkkleding rond.

    • Rebecca
      Auteur
      15 maart 2016 / 23:30

      Haha juist, ik heb dan geen werkkleding, maar ik sta ook niet voor de lol in de winter zonder een jas in de winkel hihi

  38. Martine
    15 maart 2016 / 23:41

    Hahaha deze punten zijn zo herkenbaar hè! Vooral die met klant is koning. Ik had laatst een klant die vroeg of ik iets nog achter had, ik zeg: “nee mevrouw, ik heb met alles nagelopen. Alles wat we hebben ligt in de vakken” ze geloofde me dus niet en vroeg of ik nog een keertje achter wilde gaan kijken. Ik ga dus naar achter en kom weer terug met als antwoord nee. Gaat ze het nog een keer aan een collega vragen! Maar ik heb dus een eigen afdeling in de winkel, dus als iemand een vraag heeft over die afdeling, komen ze naar mij! Zo belandde de klant toch weer bij mij… Ze keek me boos aan! En ik ging vanbinnen helemaal stuk om haar boze hoofd XD

  39. 16 maart 2016 / 11:36

    Super herkenbaar dit! Ik heb ooit een keer een kindje gehad die op de boekentoren geklommen was. Daardoor had hij een hele hoop boeken vertrapt en beschadigd. De mevrouw vond het raar dat wij haar voor die boeken lieten betalen. Ook ben ik wel eens beschuldigd van diefstal, dat ik gezegd zou hebben dat er niks op het staatslot stond maar dat het er wel op stond. Na 1,5u terug zoeken op de camera’s (en dat op een zaterdag !?) en in het bakje met loten die nagekeken waren bleek de klant een ander eindcijfer te hebben dan ze dacht. Zo kan ik nog wel even doorgaan haha

  40. 16 maart 2016 / 11:41

    Ben zo blij dat ik niet meer in een zaak werk, kon er niet meer tegen op een gegeven moment 😛 hoewel leuke collega’s het allemaal een stuk draaglijker maken.

  41. 16 maart 2016 / 13:43

    Oh wauw dit is echt zo herkenbaar. Soms kan ik me zo ergeren aan klanten haha!

  42. 16 maart 2016 / 18:37

    Hahaha, ik heb echt gelachen om dit artikel. Je begin foto ook: HAHA, NO. Ik heb een tijd bij de AH gewerkt als bijbaantje, die vreselijke vraag of mensen het tasje niet gratis mochten meenemen, of het tasje gewoon meenamen zonder af te rekenen. De schreeuwende op de grond liggende kinderen, ik mis het geen seconde!

  43. 16 maart 2016 / 20:08

    Oh, ik herken heel veel, maar dan via het werk wat ik nu doe. Sommige klanten kunnen het bloed onder mijn nagels vandaag halen. Aaargh!

  44. 16 maart 2016 / 20:19

    ik ben zo blij dat ik n0oit in een winkel heb gewerkt heb er geen dikke huid voor

    • 20 juli 2016 / 15:29

      taking a night train to a new city to hang pantiings sounds exciting, and I'll agree w/ Janien a little scary too-:) wishing you lots of luck on your journey, warm helpful faces in the new city and success on your show!

  45. 16 maart 2016 / 22:49

    Leuk om hierover te schrijven! Kan me voorstellen dat sommige klanten echt mega irritant zijn!

  46. 17 maart 2016 / 12:44

    Heel herkenbaar! Maar ondanks die ergernissen zijn er soms ook leuke dingen. Zoals klanten die je complimentjes geven of oudjes die even een babbeltje willen maken 🙂

  47. 20 maart 2016 / 17:55

    Leuk om te lezen! Ik denk inderdaad het zo is, zo merkte ik het vanuit de horeca ook heel erg!

  48. 23 maart 2016 / 11:33

    OMG toen ik de eerste foto zag moest ik al zo lachen. Heerlijk die sarcasme!

  49. 23 mei 2016 / 23:40

    Hihi, herkenbaar! Heb zelf ook in winkels gewerkt. Nooit meer 😛

  50. 3 augustus 2016 / 13:30

    Wat een leuk artikel! Ik herken hier veel in, ook in de horeca denken klanten dat ze het beter weten en alles is veel te duur natuurlijk!

  51. Wendy
    15 december 2018 / 21:59

    Hoi 😀
    Jouw verhaal is heel herkenbaar! Ik werk ook in een winkel en het lijkt wel of mensen steeds vervelender en veeleisender worden…. En lekker met kibbeling in de winkel rondlopen… Waarop ik dan zeg.. Huh die bloemen ruiken ineens naar kibbeling 😛 Ik werk dus in een bloemenwinkel 🙂
    Of een klant die tegen je begint te praten zonder eerst goedemorgen te zeggen.. Dan zeg ik luid Goedemorgen 😀 Kan ik iets voor u doen? Hahahaha en dan dimmen ze in.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *